LECTORAAT
Sustainable Working and Organising

SCROLL OM MEER TE LEZEN
Het was natuurlijk een bijzonder jaar. Eén van onze speerpunten is het implementeren van actieonderzoek in opleidingen en kenniskringen. Daarbij doe je onderzoek in de praktijk en samen met mensen uit die praktijk.
Begin 2020 hadden aardig wat studenten voor actieonderzoek gekozen en toen moest het opeens allemaal op afstand, vanwege de coronacrisis. Wat nu? Dit dwong tot nadenken over wat nog wel kon, online of door mensen zelf in de praktijk. Vanuit het lectoraat is daar een website www.onlineactieonderzoek.nl over gemaakt met tips, tools en ervaringen over mogelijkheden en beperkingen.
We zijn in 2020 actief gaan participeren in het door SIA gefinancierde Breed Platform Arbeid. We leveren daarin een bijdrage aan onderzoek op het gebied van duurzaam vitaal werken en participatieve onderzoeksmethoden. Een voorbeeld daarvan is de workshop over actieonderzoek doen in het landelijk HRM congres van 9 november 2020. Gezien deze ontwikkeling hebben we besloten om geen regionale HRM symposia meer te organiseren, maar onze kennispartners uit te nodigen voor het landelijk congres.
Er is een community of practice ontstaan met ca. 120 deelnemers, waaronder studenten, docenten en onderzoekers van binnen en buiten Avans. Gelukkig blijkt er veel meer te kunnen dan gedacht. Onze onderzoeksprojecten, zoals het meerjarig onderzoek Impactvol Afstuderen (zie showcase), konden doorgaan. Ook interactieve werkconferenties met grote groepen stakeholders blijken online productief, zie bijvoorbeeld het rapport van de werkconferentie ‘Hoe ziet je ideale afstudeertraject eruit?’
Het lectoraat wil een voortrekkersrol vervullen in Nederland op het gebied van nieuwe vormen van werken en organiseren. In het hart daarvan staat het organiseren van cocreatie voor het omgaan met complexe vraagstukken. Daarin nemen alle relevante stakeholders hun verantwoordelijkheid, met een gezamenlijke controle op de voortgang. Het lectoraat brengt dit zelf ook onderzoekenderwijs in praktijk met projecten die onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk verbinden (zie kader met drie voorbeelden).

Nieuwe methode
Dragons Den voor afstudeeronderzoek

PROJECT
onderwijsmodel Avans Hogeschool

PROJECT
Impactvol Afstuderen

Een aandachtspunt blijft de beperkte tijd die onderzoeksdocenten hebben, waardoor de doorlooptijd langer is dan gewenst en versnippering van aandacht in tijden van drukte in onderwijsverplichtingen regelmatig voorkomt.
De kenniskring is gegroeid in onderzoeksniveau. Eind 2020 hebben we vier onderzoeksdocenten die onderzoek doen op PhD niveau, met als kers op de taart de toekenning van de prestigieuze NWO promotiebeurs aan Gabri Heinrichs. Hij gaat onderzoek doen naar hoe het oordeel van panels tot stand komt bij de accreditatie van hbo-opleidingen. De kenniskringleden waarderen het lectoraat ook als broedplaats voor innovaties.

PROJECT
Impactvol Afstuderen
SWO doet in een consortium met de Hogeschool Utrecht, HAN hogeschool en Vereniging Hogescholen een meerjarig onderzoek naar impactvol afstuderen. Hoe kunnen zowel studenten, opdrachtgevers opleidingen, als kenniskringen meer halen uit het afstudeeronderzoek dat jaarlijks door ca. 30.000 studenten in het economisch domein wordt gedaan.
Het project loopt van 1 februari 2019 tot 31 juli 2022. Het onderzoek heeft een codesign opzet en een begeleidingsgroep waarin alle stakeholders, waaronder praktijkpartners, twee studenten en de NVAO, het onderzoek mee ontwerpen in een voortschrijdend ontwerp.
Het afgelopen jaar is de casestudie afgerond, dit heeft een mooi beeld opgeleverd van de huidige praktijk. Daarnaast is een start gemaakt met het ontwikkelen van scenario’s voor impactvol afstuderen. Dat doen we op basis van een model dat voortkomt uit de Boundary Crossing theorie.
Om impactvol te zijn moet het afstudeertraject zo vormgegeven worden, dat er structureel wordt samengewerkt over de grenzen van onderwijs, praktijk en onderzoek en dat reflectie op die samenwerking ook systematisch leidt tot verbetering daarvan. De betrokkenheid van stakeholders uit onderwijs, praktijk en onderzoek is flink gegroeid het afgelopen jaar. Dit gebeurt via de werkconferentie, via publicaties van het onderzoek, blogberichten met inspirerende voorbeelden van vernieuwende afstudeervormen en tools die daarbij kunnen helpen. We delen alle uitkomsten op de website www.impactvolafstuderen.nl. Zo gaan onderzoek en disseminatie gelijk op.

SCROLL OM MEER TE LEZEN
Het was natuurlijk een bijzonder jaar. Eén van onze speerpunten is het implementeren van actieonderzoek in opleidingen en kenniskringen. Daarbij doe je onderzoek in de praktijk en samen met mensen uit die praktijk.

Begin 2020 hadden aardig wat studenten voor actieonderzoek gekozen en toen moest het opeens allemaal op afstand, vanwege de coronacrisis. Wat nu? Dit dwong tot nadenken over wat nog wel kon, online of door mensen zelf in de praktijk. Vanuit het lectoraat is daar een website www.onlineactieonderzoek.nl over gemaakt met tips, tools en ervaringen over mogelijkheden en beperkingen.
Er is een community of practice ontstaan met ca. 120 deelnemers, waaronder studenten, docenten en onderzoekers van binnen en buiten Avans. Gelukkig blijkt er veel meer te kunnen dan gedacht. Onze onderzoeksprojecten, zoals het meerjarig onderzoek Impactvol Afstuderen (zie showcase), konden doorgaan. Ook interactieve werkconferenties met grote groepen stakeholders blijken online productief, zie bijvoorbeeld het rapport van de werkconferentie ‘Hoe ziet je ideale afstudeertraject eruit?’
Het lectoraat wil een voortrekkersrol vervullen in Nederland op het gebied van nieuwe vormen van werken en organiseren. In het hart daarvan staat het organiseren van cocreatie voor het omgaan met complexe vraagstukken. Daarin nemen alle relevante stakeholders hun verantwoordelijkheid, met een gezamenlijke controle op de voortgang. Het lectoraat brengt dit zelf ook onderzoekenderwijs in praktijk met projecten die onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk verbinden (zie kader met drie voorbeelden).
We zijn in 2020 actief gaan participeren in het door SIA gefinancierde Breed Platform Arbeid. We leveren daarin een bijdrage aan onderzoek op het gebied van duurzaam vitaal werken en participatieve onderzoeksmethoden. Een voorbeeld daarvan is de workshop over actieonderzoek doen in het landelijk HRM congres van 9 november 2020. Gezien deze ontwikkeling hebben we besloten om geen regionale HRM symposia meer te organiseren, maar onze kennispartners uit te nodigen voor het landelijk congres.
Nieuwe methode
Dragons Den voor afstudeer-onderzoek

Studenten betrekken in voortgang invoering nieuwe onderwijsmodel Avans Hogeschool
Het nieuwe onderwijsmodel van Avans Hogeschool vraagt een heel verandertraject, dat al lerende vorm gegeven wordt door projectteams. Vanuit SWO gaan onderzoeksdocenten aan elk projectteam een team van studenten laten participeren. Kenniskringleden begeleiden de studenten in onderzoek naar de werkzame mechanismen en effecten van de pilots.
Op deze wijze snijdt het mes aan twee kanten: studenten leren actieonderzoek doen samen met stakeholders en zij worden zelf als belangrijke stakeholders van onderwijsvernieuwing direct betrokken bij de implementatie van Ambitie 2025.
Leon Kuijpers, een van de kenniskringleden, heeft de methode Dragons Den bedacht voor afstudeerders van de opleiding HRM in ’s-Hertogenbosch. Daarin pitchen de studenten hun onderzoeksvoorstel voor een panel van experts van het lectoraat en krijgen ze direct feedback.
Dit blijkt ook heel waardevol voor de docenten die de studenten begeleiden bij hun afstuderen. In de volgende editie gaan we hier ook docenten en enkele opdrachtgevers voor uitnodigen. Lees meer op www.esbimpact.org.
PROJECT
onderwijs-model Avans Hogeschool

De kenniskring is gegroeid in onderzoeksniveau. Eind 2020 hebben we vier onderzoeksdocenten die onderzoek doen op PhD niveau, met als kers op de taart de toekenning van de prestigieuze NWO promotiebeurs aan Gabri Heinrichs. Hij gaat onderzoek doen naar hoe het oordeel van panels tot stand komt bij de accreditatie van hbo-opleidingen. De kenniskringleden waarderen het lectoraat ook als broedplaats voor innovaties.
Een aandachtspunt blijft de beperkte tijd die onderzoeksdocenten hebben, waardoor de doorlooptijd langer is dan gewenst en versnippering van aandacht in tijden van drukte in onderwijsverplichtingen regelmatig voorkomt.


PROJECT
SWO doet in een consortium met de Hogeschool Utrecht, HAN hogeschool en Vereniging Hogescholen een meerjarig onderzoek naar impactvol afstuderen. Hoe kunnen zowel studenten, opdrachtgevers opleidingen, als kenniskringen meer halen uit het afstudeeronderzoek dat jaarlijks door ca. 30.000 studenten in het economisch domein wordt gedaan.
Impactvol Afstuderen
Het project loopt van 1 februari 2019 tot 31 juli 2022. Het onderzoek heeft een codesign opzet en een begeleidingsgroep waarin alle stakeholders, waaronder praktijkpartners, twee studenten en de NVAO, het onderzoek mee ontwerpen in een voortschrijdend ontwerp.
Het afgelopen jaar is de casestudie afgerond, dit heeft een mooi beeld opgeleverd van de huidige praktijk. Daarnaast is een start gemaakt met het ontwikkelen van scenario’s voor impactvol afstuderen. Dat doen we op basis van een model dat voortkomt uit de Boundary Crossing theorie.
Om impactvol te zijn moet het afstudeertraject zo vormgegeven worden, dat er structureel wordt samengewerkt over de grenzen van onderwijs, praktijk en onderzoek en dat reflectie op die samenwerking ook systematisch leidt tot verbetering daarvan. De betrokkenheid van stakeholders uit onderwijs, praktijk en onderzoek is flink gegroeid het afgelopen jaar. Dit gebeurt via de werkconferentie, via publicaties van het onderzoek, blogberichten met inspirerende voorbeelden van vernieuwende afstudeervormen en tools die daarbij kunnen helpen. We delen alle uitkomsten op de website www.impactvolafstuderen.nl. Zo gaan onderzoek en disseminatie gelijk op.
