Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Avans Hogeschool gebruikt altijd anonieme functionele en analytische cookies. Wanneer je marketing cookies en vergelijkbare technieken accepteert personaliseren we onze communicatie met jou binnen en buiten Avans Hogeschool. Dit doen we volgens ons cookiebeleid op basis van jouw persoonlijke gegevens en gedrag. Je kan je toestemming altijd aanpassen of intrekken. 

sustainable strategy and innovation

group_3_copy.png

Godelieve Spaas

LECTORAAT

godelieve_spaas_copy.jpg

LECTORAAT

sustainable strategy and innovation

ssi_groepsfoto_pari_c...

SCROLL OM MEER TE LEZEN 

Waar we in 2019 de grote lijnen uitzetten en kozen voor de thema’s ‘regeneratieve circulaire economie’ en ‘nieuwe economie’, kenmerkt 2020 zich door verdieping. Door de coronacrisis hadden we minder contact met elkaar. 

2.jpg

PROJECT

Circulair katoen in de Nederlandse festivalbranche

1.jpg

PROJECT

Collaboratieve Economieën

3.jpg

PROJECT

How I learned to stop worrying and love growth


Een nieuwe economie vraagt ook om andere vormen van organiseren. Samen met een groep van acht studenten deden Ton Hermans en Godelieve Spaas onderzoek naar nieuwe organisatiemodellen en de betekenis daarvan voor besluitvorming, hiërarchie, leiderschap en in- en externe verbondenheid.

Marton Kabai bracht onder de noemer ‘On the ruins of Homo Economicus’ samen met 12 studenten de mogelijkheden voor een toekomstige inclusieve economie in kaart.

Sjoerd Bos, Lidwien Jacobs en Godelieve Spaas ontwikkelden een onderzoek- en ontwikkelwerkplaats om met studenten Alternatieve Economieën te ontwerpen.


Maar onze bijeenkomst in Pari, Italië (groepsfoto) bleek genoeg bodem gelegd te hebben om in deze stilgevallen wereld te werken aan een aantal spannende nieuwe en cutting-edge onderzoeken. Allemaal projecten die de potentie hebben om bij te dragen aan een doorbraak op het gebied van een sociaal en ecologisch integere economie en dito ondernemerschap.

2020 Een jaar van stilte en doorbraken

Mitchell Droog zette twee projecten op rond afvalverwerking: het Nul Afval Collectief Oosterhout en Brabant Onderneemt Circulair.

Karen Janssen kreeg samen met Sanne van den Dungen (Grameena Vikas Kendram Society for Rural Development) een subsidie om onderzoek te doen naar de opschaling van circulaire innovaties en de ontwikkeling van regeneratieve circulaire businessmodellen, specifiek gericht op katoenen crewmember T-shirts op festivals.

MVO Nederland en het World Economic Forum benadrukken dat nieuwe rollen, handelingsperspectieven en competenties nodig zijn voor een nieuwe economie. Mensen zoeken naar manieren om bij te dragen. Dit is onder andere te zien in trends als hergebruik, consuminderen of sustainable consumption. Ine Mols startte een onderzoek naar de rollen die mensen kunnen innemen om bij te dragen aan een economische transitie. Veel bedrijven overwegen om te werken aan duurzaamheid. Anderen zetten concrete stappen. Alle beetjes helpen. Toch blijft een echte systeemverandering voor veel bedrijven een te grote stap. Rijnko van Diepen doet onderzoek naar de cultuurverandering die nodig is om die stap wél te maken en hoe bedrijven daarin te ondersteunen.

Een kort overzicht

Om een betere wereld te creëren, is het essentieel én mogelijk om de krachten van verschillende individuen en organisaties te bundelen en niemand achter te laten
(SDG Nederland).

dfgf.jpg

PROJECT

Circulair katoen in de Nederlandse festivalbranche

Opschaalstrategieën van circulaire Initiatieven

GVK heeft in 2019 duurzame T-shirts geleverd aan de bemanning van Tomorrowland. Waar voorheen elke crewmember 5 shirts kreeg voor het hele festival, kregen zij er nu 1. De shirts werden gewassen op de festivallocatie en na afloop ingezameld voor volgend jaar. Niet her-draagbare T-shirts worden gerecycled tot garen. Waar er in eerdere jaren 30.000 shirts werden gebruikt op 1 festival, werden er tijdens deze pilot slechts 6.000 shirts gebruikt.

GVK heeft zich tot doel gesteld om regeneratieve biologische landbouw de standaard te maken voor hun textiellandbouw. De uitdaging waar zij nu voor staan is opschaling; zij willen opschalen naar een afzet van 900.000 T-shirts op een volledig transparante, duurzame manier.

Het concept resulteert in levensverlenging van het product, een enorme besparing aan water, katoen en CO2-uitstoot en wordt gerealiseerd in een samenwerking tussen festivalorganisaties. Deze impact staat gevisualiseerd op het T-shirt.

Grameena Vikas Kendram Society for Rural development is een NGO en een Private Limited organisatie die werkt aan duurzame landbouw in India en daarbuiten.

Nieuwe afstudeerders doen momenteel onderzoek naar de mogelijkheden van de concept in de veranderende wereld door invloed van COVID-19. Verschillende scenario’s worden verder uitgewerkt.

image_1.png
image_2.png
image_1.png

Resultaten lieten zien dat crewkleding zich erg goed leent voor circulariteit, zowel qua productieproces als logistiek. Wel is gebleken dat de hogere prijs een ontmoedigende factor is. Om deze prijs naar een acceptabel niveau te brengen zouden de shirts minimaal 3 keer hergebruikt moeten worden. 

Een drietal afstudeerders van de opleiding Commerciële Economie heeft aan de hand van diepte-interviews met experts en potentiële partners onderzocht wat voor een soort circulair concept impact kan maken en daarbij een mogelijke systeemverandering op gang kan brengen. 

Middels ontwerpend onderzoek is een concept ontwikkeld, waarbij de T-shirts hergebruikt worden op verschillende festivals die binnen dezelfde overkoepelende organisatie vallen.

Project: 
KIEM HBO ‘Opschalen van Circulaire Initiatieven - Meervoudige waarde-creatie organische katoenen T-shirts’

Projectleider en onderzoeker: 
Karen Janssen

Projectpartners: 
MVO NL, Dutchrebels BV, Grameena Vikas Kendram, Mesh-Works

Wat zijn mogelijkheden en uitdagingen voor het opschalen van de afzet van duurzame T-shirts in de festivalbranche?

Het lectoraat boog zich over de volgende vraag:

Hierbij staan de volgende factoren centraal:

1

Transparantie en traceerbaarheid door middel van een fysiek productpaspoort.

2

Het volledig uit handen nemen van de bijkomende handelingen.

3

Recycling van niet-herdraagbare crewshirts tot garen voor jeans voor merchandise verkoop.

“Middels ons afstudeeronderzoek konden wij een bijdrage leveren aan praktijkgericht onderzoek van het lectoraat. Een kans die wij niet wilde laten schieten. We hebben interessante inzichten opgedaan die voor het lectoraat bruikbaar zijn maar ook voor de externe partners.”

Demi Hage en Romek Nobels,
afstudeerders Commerciële Economie

sdfgdfg.jpg

PROJECT

Economy or:

Arne Hendriks is an artist, lecturer and researcher in the domains of human transformation, growth, food systems, health, work and economy. Godelieve Spaas, lector new economy, invited him to work on a performance about our future economy which resulted in a film that premiered at the Economia 2020 of Baltan Laboratories.

How I learned to stop worrying and love growth

Present economic narratives largely reside in the speculative. Ideas about value, growth and exchange are more often than not, founded in unrealistic modelling, promises of abundance and corrupted expectations. The present has become a captive of a future that will never occur. We need alternative points of reference, other stories and realistic expectations. Yet the current economy hardly provides us with any. 

Arne Hendriks and Godelieve Spaas, both in their own way, started an expedition to find such points of reference. Their talk will take you on a journey that includes a Rod Stewart concert, Ulay’s photographs, comparative cancer research, Buster Keaton’s timeless slapstick and a farm owned by 200 families. Rather than propose a complete economic theory, their stories are meant to initiate an assessment of personal and societal values as well as private practices from which ultimately a new economic narrative may emerge.

A brief summary

fh.jpg
afbeelding1.png
afbeelding2.png
fdvcs.jpg

PROJECT

Collaboratieve Economieën

Begin 2020 kwam de wereld tot stilstand. De corona uitbraak legde bedrijven stil en hield mensen aan huis gekluisterd. Stageplekken voor studenten vervielen van de ene dag op de andere. Binnen het lectoraat vroegen we ons af hoe bedrijven omgingen met de ruimte en problemen die de lockdown bracht. Welke creatieve oplossingen bedenken ze? En zitten daar aanknopingspunten in voor de ontwikkeling richting een wellbeing economy? 

We boden 32 eerstejaars Commerciële Economie studenten een stageplek aan om dat in kaart te brengen. En wat bleek? Bedrijven hebben de neiging om elkaar te helpen in tijden van moeilijkheden. Er ontstonden allerlei vormen van collaboratief ondernemen, zoals horeca ondernemers die samen een terras uitbaatten en bedrijven die lokaal gingen inkopen. 

We weten het niet, maar we besloten het onderwerp verder op te pakken in ons onderzoek. We vroegen 100 Business Innovation studenten om zich te verdiepen in de deel-economie zoals die door bedrijven als AIRBNB en Uber vormgegeven wordt. Zij brachten de voor- en nadelen in kaart en ontwikkelden alternatieve modellen die afrekenden met de nadelen van de huidige platformeconomie. 

We publiceerden de beste essays in Indruk 04 over de deeleconomie. 

Zou de coronacrisis echt een opmaat kunnen zijn naar een meer collaboratieve economie?

4064819kopie.png

Zo ontstaat langzaam maar zeker meer zicht op wat een collaboratieve economie al is en wat zij in de toekomst mogelijk nog kan worden.

Inmiddels hadden we zoveel voorbeelden en cases van allemaal verschillende vormen van collaboratief ondernemen dat we behoefte kregen aan overzicht. We vroegen Linde van Wichen, net afgestudeerd Bedrijfskundige bij Avans, al het materiaal te ordenen en vervolgonderzoek te doen om te komen tot een categorisatie. Daarnaast zetten we een opdracht uit bij 10 Communicatie en Media Design om in een iteratief proces met Linde een 3D model te ontwikkelen van de collaboratieve economie. 

LECTORAAT

sustainable strategy and innovation

godelieve_spaas_copy.jpg

Godelieve Spaas

group_3_copy.png

SCROLL OM MEER TE LEZEN 

Waar we in 2019 de grote lijnen uitzetten en kozen voor de thema’s ‘regeneratieve circulaire economie’ en ‘nieuwe economie’, kenmerkt 2020 zich door verdieping. Door de coronacrisis hadden we minder contact met elkaar. 

ssi_groepsfoto_pari_c...

2020 Een jaar van stilte en doorbraken

Maar onze bijeenkomst in Pari, Italië (groepsfoto) bleek genoeg bodem gelegd te hebben om in deze stilgevallen wereld te werken aan een aantal spannende nieuwe en cutting-edge onderzoeken. Allemaal projecten die de potentie hebben om bij te dragen aan een doorbraak op het gebied van een sociaal en ecologisch integere economie en dito ondernemerschap.

Een kort overzicht

Mitchell Droog zette twee projecten op rond afvalverwerking: het Nul Afval Collectief Oosterhout en Brabant Onderneemt Circulair.

Karen Janssen kreeg samen met Sanne van den Dungen (Grameena Vikas Kendram Society for Rural Development) een subsidie om onderzoek te doen naar de opschaling van circulaire innovaties en de ontwikkeling van regeneratieve circulaire businessmodellen, specifiek gericht op katoenen crewmember T-shirts op festivals.

MVO Nederland en het World Economic Forum benadrukken dat nieuwe rollen, handelingsperspectieven en competenties nodig zijn voor een nieuwe economie. Mensen zoeken naar manieren om bij te dragen. Dit is onder andere te zien in trends als hergebruik, consuminderen of sustainable consumption. Ine Mols startte een onderzoek naar de rollen die mensen kunnen innemen om bij te dragen aan een economische transitie. Veel bedrijven overwegen om te werken aan duurzaamheid. Anderen zetten concrete stappen. Alle beetjes helpen. Toch blijft een echte systeemverandering voor veel bedrijven een te grote stap. Rijnko van Diepen doet onderzoek naar de cultuurverandering die nodig is om die stap wél te maken en hoe bedrijven daarin te ondersteunen.

Om een betere wereld te creëren, is het essentieel én mogelijk om de krachten van verschillende individuen en organisaties te bundelen en niemand achter te laten
(SDG Nederland).

Een nieuwe economie vraagt ook om andere vormen van organiseren. Samen met een groep van acht studenten deden Ton Hermans en Godelieve Spaas onderzoek naar nieuwe organisatiemodellen en de betekenis daarvan voor besluitvorming, hiërarchie, leiderschap en in- en externe verbondenheid.

Marton Kabai bracht onder de noemer ‘On the ruins of Homo Economicus’ samen met 12 studenten de mogelijkheden voor een toekomstige inclusieve economie in kaart.

Sjoerd Bos, Lidwien Jacobs en Godelieve Spaas ontwikkelden een onderzoek- en ontwikkelwerkplaats om met studenten Alternatieve Economieën te ontwerpen.


PROJECT

Circulair katoen in de Nederlandse festivalbranche

Opschaalstrategieën van circulaire Initiatieven

dfgf.jpg

Project: 
KIEM HBO ‘Opschalen van Circulaire Initiatieven - Meervoudige waarde-creatie organische katoenen T-shirts’

Projectleider en onderzoeker: 
Karen Janssen

Projectpartners: 
MVO NL, Dutchrebels BV, Grameena Vikas Kendram, Mesh-Works

Grameena Vikas Kendram Society for Rural development is een NGO en een Private Limited organisatie die werkt aan duurzame landbouw in India en daarbuiten.

GVK heeft in 2019 duurzame T-shirts geleverd aan de bemanning van Tomorrowland. Waar voorheen elke crewmember 5 shirts kreeg voor het hele festival, kregen zij er nu 1. De shirts werden gewassen op de festivallocatie en na afloop ingezameld voor volgend jaar. Niet her-draagbare T-shirts worden gerecycled tot garen. Waar er in eerdere jaren 30.000 shirts werden gebruikt op 1 festival, werden er tijdens deze pilot slechts 6.000 shirts gebruikt.

Wat zijn mogelijkheden en uitdagingen voor het opschalen van de afzet van duurzame T-shirts in de festivalbranche?

Het lectoraat boog zich over de volgende vraag:

Resultaten lieten zien dat crewkleding zich erg goed leent voor circulariteit, zowel qua productieproces als logistiek. Wel is gebleken dat de hogere prijs een ontmoedigende factor is. Om deze prijs naar een acceptabel niveau te brengen zouden de shirts minimaal 3 keer hergebruikt moeten worden. 

Een drietal afstudeerders van de opleiding Commerciële Economie heeft aan de hand van diepte-interviews met experts en potentiële partners onderzocht wat voor een soort circulair concept impact kan maken en daarbij een mogelijke systeemverandering op gang kan brengen. 

Middels ontwerpend onderzoek is een concept ontwikkeld, waarbij de T-shirts hergebruikt worden op verschillende festivals die binnen dezelfde overkoepelende organisatie vallen.

Hierbij staan de volgende factoren centraal:

1

Transparantie en traceerbaarheid door middel van een fysiek productpaspoort.

2

Het volledig uit handen nemen van de bijkomende handelingen.

3

Recycling van niet-herdraagbare crewshirts tot garen voor jeans voor merchandise verkoop.

Het concept resulteert in levensverlenging van het product, een enorme besparing aan water, katoen en CO2-uitstoot en wordt gerealiseerd in een samenwerking tussen festivalorganisaties. Deze impact staat gevisualiseerd op het T-shirt.

Nieuwe afstudeerders doen momenteel onderzoek naar de mogelijkheden van de concept in de veranderende wereld door invloed van COVID-19. Verschillende scenario’s worden verder uitgewerkt.

image_2.png
image_1.png

“Middels ons afstudeeronderzoek konden wij een bijdrage leveren aan praktijkgericht onderzoek van het lectoraat. Een kans die wij niet wilde laten schieten. We hebben interessante inzichten opgedaan die voor het lectoraat bruikbaar zijn maar ook voor de externe partners.”

Demi Hage en Romek Nobels,
afstudeerders Commerciële Economie

“Ik vond de samenwerking erg plezierig, leerzaam en inspirerend. Hierdoor zijn we tot nieuwe inzichten gekomen die erg waardevol zijn in ons werkveld. We kijken uit naar een vervolg! Samen met Avans hebben we een SiaRaak voorstel voorbereid om de samenwerking verder voort te zetten. We zullen ons gaan richten op meervoudige waardecreatie in een circulaire katoenketen opgezet volgens het cascademodel.” 

Sanne van den Dungen,
GVK Society

GVK heeft zich tot doel gesteld om regeneratieve biologische landbouw de standaard te maken voor hun textiellandbouw. De uitdaging waar zij nu voor staan is opschaling; zij willen opschalen naar een afzet van 900.000 T-shirts op een volledig transparante, duurzame manier.

PROJECT

Economy or:

How I learned to stop worrying and love growth

sdfgdfg.jpg

Present economic narratives largely reside in the speculative. Ideas about value, growth and exchange are more often than not, founded in unrealistic modelling, promises of abundance and corrupted expectations. The present has become a captive of a future that will never occur. We need alternative points of reference, other stories and realistic expectations. Yet the current economy hardly provides us with any. 

Arne Hendriks and Godelieve Spaas, both in their own way, started an expedition to find such points of reference. Their talk will take you on a journey that includes a Rod Stewart concert, Ulay’s photographs, comparative cancer research, Buster Keaton’s timeless slapstick and a farm owned by 200 families. Rather than propose a complete economic theory, their stories are meant to initiate an assessment of personal and societal values as well as private practices from which ultimately a new economic narrative may emerge.

Arne Hendriks is an artist, lecturer and researcher in the domains of human transformation, growth, food systems, health, work and economy. Godelieve Spaas, lector new economy, invited him to work on a performance about our future economy which resulted in a film that premiered at the Economia 2020 of Baltan Laboratories.

A brief summary

PROJECT

Collaboratieve Economieën

Begin 2020 kwam de wereld tot stilstand. De corona uitbraak legde bedrijven stil en hield mensen aan huis gekluisterd. Stageplekken voor studenten vervielen van de ene dag op de andere. Binnen het lectoraat vroegen we ons af hoe bedrijven omgingen met de ruimte en problemen die de lockdown bracht. Welke creatieve oplossingen bedenken ze? En zitten daar aanknopingspunten in voor de ontwikkeling richting een wellbeing economy? 

fdvcs.jpg

We boden 32 eerstejaars Commerciële Economie studenten een stageplek aan om dat in kaart te brengen. En wat bleek? Bedrijven hebben de neiging om elkaar te helpen in tijden van moeilijkheden. Er ontstonden allerlei vormen van collaboratief ondernemen, zoals horeca ondernemers die samen een terras uitbaatten en bedrijven die lokaal gingen inkopen. 

We weten het niet, maar we besloten het onderwerp verder op te pakken in ons onderzoek. We vroegen 100 Business Innovation studenten om zich te verdiepen in de deel-economie zoals die door bedrijven als AIRBNB en Uber vormgegeven wordt. Zij brachten de voor- en nadelen in kaart en ontwikkelden alternatieve modellen die afrekenden met de nadelen van de huidige platformeconomie. 

We publiceerden de beste essays in Indruk 04 over de deeleconomie. 

Zou de coronacrisis echt een opmaat kunnen zijn naar een meer collaboratieve economie?

Inmiddels hadden we zoveel voorbeelden en cases van allemaal verschillende vormen van collaboratief ondernemen dat we behoefte kregen aan overzicht. We vroegen Linde van Wichen, net afgestudeerd Bedrijfskundige bij Avans, al het materiaal te ordenen en vervolgonderzoek te doen om te komen tot een categorisatie. Daarnaast zetten we een opdracht uit bij 10 Communicatie en Media Design om in een iteratief proces met Linde een 3D model te ontwikkelen van de collaboratieve economie. 

Zo ontstaat langzaam maar zeker meer zicht op wat een collaboratieve economie al is en wat zij in de toekomst mogelijk nog kan worden.

4064819kopie.png