2020 Was een bijzonder jaar, waarin het vinden en houden van de juiste balans nog meer een kunst werd.


Een van onze onderzoeken had direct betrekking op de sector die het meeste te maken kreeg met corona, de zorg. Binnen dit programma ‘de Zorgvereenvoudigers’, vereenvoudigen studenten de zorg in ziekenhuizen. Hierbij waren de studenten zelfs fysiek aanwezig in het ziekenhuis. Daarmee konden ze naast de uitvoering van hun opdracht ontdekken hoe het is om in coronatijd in een ziekenhuis te werken.
Zorgvereenvoudigers
Interessant was bijvoorbeeld de presentatie van Han Ribberink over het belang van mentale voorkeuren voor duurzaam Continu Verbeteren. Daarin maakte hij onderscheid tussen de gangbare kwantitatieve verbetercyclus en de superieure kwalitatieve cyclus, zodat een effectieve koppeling met betrokkenheid, ontplooiing en groei ontstaat tussen mens en organisatie.
Onze eigen Green Belt cursussen konden in korte tijd online worden gemaakt. Ondanks dat het iets minder goed voelde dan de offline versie, lukte het toch om 25 docenten hun Green Belt te laten behalen. De waardering voor de cursus bleef onverminderd hoog.
Net als ieder jaar organiseerden we ook dit jaar samen met de minor Continu Verbeteren zeven masterclasses. Hierin betrokken we het bedrijfsleven in het ontwikkelen en uitdragen van kennis. Dit jaar werden de masterclasses online georganiseerd en enthousiast ontvangen.
Cursussen en masterclasses
Veel van het onderzoek kon online doorgaan
Onderzoek
Alinda Kokkinou transformeerde haar onderzoek van actieonderzoek naar online interviews. Zij liet zien dat degenen die Lean Six Sigma implementeren, dat uit een beperkt aantal perspectieven doen. De meest in het oog springende daarvan, waren het klantperspectief en het doelperspectief. De Nederlandse steekproef is intussen afgerond, nu volgen de internationale interviews.
Ook het onderzoek naar digitalisering in het MKB kreeg ondanks COVID-19 body door de groei van het aantal partners, zoals ATOS Origin, Verkade en SPARK Makerszone.
Hetzelfde geldt voor het onderzoek naar de toekomst van Continu Verbeteren: de herhaling van het onderzoek naar de toekomst uit 2016 kon worden uitgevoerd, de resultaten worden komend jaar gedeeld.
Hoshin
Kanri
PROJECT

Net als in de rest van de wereld kreeg COVID-19 echter al snel invloed op de activiteiten van het lectoraat. Onderzoeksdocenten moesten in allerijl digitaal gaan lesgeven. Zij hadden daar de handen vol aan of raakten, wrang genoeg in het geval van de onderzoeker naar duurzame inzetbaarheid, zelfs overbelast…
Het jaar 2020 begon veelbelovend voor het lectoraat Improving Business met een goed bezocht symposium Continu Verbeteren. Onder de 240 bezoekers bevonden zich studenten, docenten en leidinggevenden uit het bedrijfsleven met interesse in de verbeterprojecten van studenten en inzichten in het onderzoek van het lectoraat.
SCROLL OM MEER TE LEZEN

Improving Business
LECTORAAT

Aan de hand van voorbeelden wordt besproken hoe groot de kloof is, wat onderzoek in de praktijk van een aantal bedrijven (hoofdzakelijk uit de maaksector) ons leert en hoe deze inzichten kunnen helpen.
Een greep uit de voorbeelden: een bedrijf heeft een visie ontwikkeld, maar is trots op het feit dat ze heel goed zijn in brandjes blussen. Hoe kan dat? Waar zit het probleem?
Ook komt de vraag aan bod of er naast Hoshin nog meer nodig is om doelen te halen en of emotionele en relationele facetten een (hoofd)rol spelen. Medio 2021 worden de onderzoeksresultaten bekend.
HOSHIN KANRI
Een van de tools om bedrijfsdoelstellingen daadwerkelijk te realiseren is de Hoshin Kanri methode waarmee doelstellingen worden vertaald door de organisatie, een andere naam hiervoor is Policy Deployment.
Op basis van het bovenstaande onderzoekt Marco Klootwijk, docent-onderzoeker bij het lectoraat Improving Business, in hoeverre de praktijk overeenkomt met de theorie van Hoshin. Is bij veel bedrijven bijvoorbeeld daadwerkelijk sprake van een kloof tussen de doelstellingen en visie in de top van de organisatie en het dagelijkse werken en problemen oplossen op de werkvloer?
De uitkomsten blijven ergens hangen in de tussenlagen in de organisatie en komen niet op de plek waar ze horen, op de werkvloer. Een ander probleem is dat deze organisatie-doelstellingen niet worden omgezet in concrete acties met een gedefinieerd tijdsbestek, wat het behalen ervan belemmert. Hierdoor zijn deze doelstellingen dus vaak een “hoog over” plaatje op bestuursniveau, geven ze geen richting aan de organisatie en zijn ze veelal niet realistisch. Tot slot leven veel bedrijven in de waan van de dag, waardoor de strategische plannen in de kasten verdwijnen en alleen nog tevoorschijn komen als het management ze bespreekt op de driemaandelijkse personeelsbijeenkomst.
Los van de discussie of het bestaansrecht van bedrijven veelal het maken van winst is, kan eigenlijk geen enkele onderneming zonder (bedrijfs)doelstellingen. Vaak worden deze doelstellingen gemaakt op “Board-room” niveau de zogenaamde “missie-visie en strategie sessie(s)”.
De neuzen
dezelfde kant op!
PROJECT

2020 Was een bijzonder jaar, waarin het vinden en houden van de juiste balans nog meer een kunst werd.

Een van onze onderzoeken had direct betrekking op de sector die het meeste te maken kreeg met corona, de zorg. Binnen dit programma ‘de Zorgvereenvoudigers’, vereenvoudigen studenten de zorg in ziekenhuizen. Hierbij waren de studenten zelfs fysiek aanwezig in het ziekenhuis. Daarmee konden ze naast de uitvoering van hun opdracht ontdekken hoe het is om in coronatijd in een ziekenhuis te werken.
Zorgvereenvoudigers
Interessant was bijvoorbeeld de presentatie van Han Ribberink over het belang van mentale voorkeuren voor duurzaam Continu Verbeteren. Daarin maakte hij onderscheid tussen de gangbare kwantitatieve verbetercyclus en de superieure kwalitatieve cyclus, zodat een effectieve koppeling met betrokkenheid, ontplooiing en groei ontstaat tussen mens en organisatie.
Onze eigen Green Belt cursussen konden in korte tijd online worden gemaakt. Ondanks dat het iets minder goed voelde dan de offline versie, lukte het toch om 25 docenten hun Green Belt te laten behalen. De waardering voor de cursus bleef onverminderd hoog.
Net als ieder jaar organiseerden we ook dit jaar samen met de minor Continu Verbeteren zeven masterclasses. Hierin betrokken we het bedrijfsleven in het ontwikkelen en uitdragen van kennis. Dit jaar werden de masterclasses online georganiseerd en enthousiast ontvangen.
Cursussen en masterclasses

Veel van het onderzoek kon online doorgaan
Onderzoek
Alinda Kokkinou transformeerde haar onderzoek van actieonderzoek naar online interviews. Zij liet zien dat degenen die Lean Six Sigma implementeren, dat uit een beperkt aantal perspectieven doen. De meest in het oog springende daarvan, waren het klantperspectief en het doelperspectief. De Nederlandse steekproef is intussen afgerond, nu volgen de internationale interviews.
Ook het onderzoek naar digitalisering in het MKB kreeg ondanks COVID-19 body door de groei van het aantal partners, zoals ATOS Origin, Verkade en SPARK Makerszone.
Hetzelfde geldt voor het onderzoek naar de toekomst van Continu Verbeteren: de herhaling van het onderzoek naar de toekomst uit 2016 kon worden uitgevoerd, de resultaten worden komend jaar gedeeld.
Net als in de rest van de wereld kreeg COVID-19 echter al snel invloed op de activiteiten van het lectoraat. Onderzoeksdocenten moesten in allerijl digitaal gaan lesgeven. Zij hadden daar de handen vol aan of raakten, wrang genoeg in het geval van de onderzoeker naar duurzame inzetbaarheid, zelfs overbelast…
Het jaar 2020 begon veelbelovend voor het lectoraat Improving Business met een goed bezocht symposium Continu Verbeteren. Onder de 240 bezoekers bevonden zich studenten, docenten en leidinggevenden uit het bedrijfsleven met interesse in de verbeterprojecten van studenten en inzichten in het onderzoek van het lectoraat.
SCROLL OM MEER TE LEZEN

Aan de hand van voorbeelden wordt besproken hoe groot de kloof is, wat onderzoek in de praktijk van een aantal bedrijven (hoofdzakelijk uit de maaksector) ons leert en hoe deze inzichten kunnen helpen.
Een greep uit de voorbeelden: een bedrijf heeft een visie ontwikkeld, maar is trots op het feit dat ze heel goed zijn in brandjes blussen. Hoe kan dat? Waar zit het probleem?
Ook komt de vraag aan bod of er naast Hoshin nog meer nodig is om doelen te halen en of emotionele en relationele facetten een (hoofd)rol spelen. Medio 2021 worden de onderzoeksresultaten bekend.
HOSHIN KANRI


PROJECT
Los van de discussie of het bestaansrecht van bedrijven veelal het maken van winst is, kan eigenlijk geen enkele onderneming zonder (bedrijfs)doelstellingen. Vaak worden deze doelstellingen gemaakt op “Board-room” niveau de zogenaamde “missie-visie en strategie sessie(s)”.
De neuzen
dezelfde kant op!