Deze publicatie maakt gebruik van cookies

Avans Hogeschool gebruikt altijd anonieme functionele en analytische cookies. Wanneer je marketing cookies en vergelijkbare technieken accepteert personaliseren we onze communicatie met jou binnen en buiten Avans Hogeschool. Dit doen we volgens ons cookiebeleid op basis van jouw persoonlijke gegevens en gedrag. Je kan je toestemming altijd aanpassen of intrekken. 

Voor het zichtbaar maken van ambities en realisatie van de expertisecentra wordt het instrument valorisatiewiel gebruikt. De huidige resultaatafspraken geven voldoende inhoudelijke richting aan de meerjarenambitie. Dus ook in 2018 zullen de hierna genoemde resultaatafspraken gelden.

Het EV heeft in de planperiode 2014 – 2018 de primaire focus gelegd bij de valorisatie richting het onderwijs.

  • Docent-onderzoekers/kenniskringleden uit alle vier academies werken samen aan concrete projecten vanwege de relevantie vanuit de onderzoeksvraag.

  • Onderzoeksinitiatieven vanuit een EV-academie worden door de lectoraten opgepakt, tenzij dat beargumenteerd niet mogelijk is.

  • Elke docent-onderzoeker/kenniskringlid expliciteert wat hij/zij aan het werken binnen het EV heeft gehad voor het onderwijs en denkt hierover dus al na bij het formuleren van het onderzoeksvoorstel, inclusief de afstemming met de onderwijscommissie van de eigen opleiding/academie.

Dat laat onverlet dat de academies zelf de eigenaar van de diverse opleidingen zijn. Aan thema’s als leerroutes, onderwijsontwikkeling en psychosociale studentontwikkeling kunnen lectoraten alleen adviserend bijdragen, hetgeen zowel op inhoud als onderzoeksmethodologie gebeurt.

De focus op valorisatie loopt dus vooral via twee lijnen: de deskundigheidsbevordering van docenten en het creëren van leeromgevingen voor studenten.

EV RESULTAATAFSPRAAK:
Onderwijs en onderzoek werken binnen het EV écht samen en dat kan op diverse manieren zichtbaar worden:

  • Studenten uit alle vier academies studeren samen af, op een opdracht vanuit één of meer lectoraten.

Niet alleen haalt het EV de 'state of the art' kennis naar binnen, ze levert ook waarde terug aan de wetenschappelijke gemeenschap via de binnen het EV ontwikkelde kennis.

EV RESULTAATAFSPRAAK:
Elk lectoraat heeft geaccepteerde paperpresentaties op een wetenschappelijk congres.

AVANSBREDE RESULTAATAFSPRAAK:
Gebruik van activiteiten en kennisproducten in het onderzoek van derden.

De economische categorieën (werkgelegenheid en start ups) binnen de Driver Vermarkten en Toepassen liggen niet in het primaire aandachtsgebied van het EV.

De gebruiks- en publicatiecategorie overlappen met eerdere drivers en categorieën: het EV draagt via het doen van wetenschappelijk deugdelijk onderzoek en via het dissemineren van kennis bij aan de behoeften vanuit beroepspraktijk en onderwijs.

Eén doelgroep die niet expliciet in het instrument is opgenomen wordt hier evenwel geëxpliciteerd: het kennisdomein.

Binnen het EV wordt de relevantie van het uitgevoerde onderzoek voor de beroepspraktijk zeer belangrijk gevonden. Dit wordt sinds jaar en dag vertaald naar een financiële doelstelling.

AVANSBREDE RESULTAATAFSPRAAK:
In 2018 wordt de tevredenheid van de opdrachtgevers/partners opnieuw gemeten aan de hand van het instrument ‘rondetafelgesprek door het CvB met EV-stakeholders’, als indicator van de erkenning door beroep en maatschappij.

Gezien de thematiek van het EV is het niet verbazingwekkend dat er vooral wordt samengewerkt met overheidsinstanties en daarvan afgeleide organisaties en dat het onderzoek de nodige maatschappelijke relevantie heeft.

En hetzelfde geldt voor het type opdrachten: Ook inhoudelijk ligt de prioriteit eerder bij maatschappelijke en overheidsdoelstellingen dan bij commerciële.

Immers, als de ander bereid is voor de inspanning te betalen, verwacht hij relevante uitkomsten te verkrijgen. Het EV is vervolgens niet eenkennig wie de beroepspraktijk representeert, een concrete opdrachtgever of een subsidiefonds ter realisatie van een onderdeel van de Nationale of Europese beleidsagenda.

Ook in 2018 is de financiële doelstelling van
€ 50.000,- per lectoraat opgenomen.

De aard van de samenwerking tussen het EV en de beroepspraktijk betreft nogal eens zowel onderzoek als daarop aansluitende consultancy. Bij de meeste lectoraten is de klanttevredenheid dermate groot dat de samenwerking wordt herhaald en verdiept, tot meer strategische en/of langetermijn relaties.

Het valoriseren van nieuw ontwikkelde en bestaande kennis richting de drie ‘klantgroepen’ (onderwijs, werkveld en kennisdomein) is de raison d’être van een expertisecentrum.

Het instrument is primair een kwalitatief instrument en wordt gehanteerd als basis voor ‘het inhoudsrijke gesprek’ binnen het expertisecentrum en in het halfjaarlijkse voortgangsgesprek tussen het College van Bestuur en de voorzitter van het betreffende expertisecentrum.

Het instrument valorisatiewiel is opgebouwd uit drie hoofdcategorieën/drivers. Elk van de drie drivers kent vier categorieën, met daaronder steeds vijf aspecten die elk met zes vragen worden gemeten. In totaal dus 360 vragen.

Voor het EV is het instrument ingevuld door de manager, aan de hand van deze vragenlijst. Eén keer vanuit de ambities zoals in het EV-meerjarenplan 2014-2018 beschreven (de gele lijn in de figuur hiernaast) en één keer met de realisatie 2014-2016 in gedachten (de groene lijn).

Hierna worden de deelscores per categorie getoond, van de ambitie voor komend jaar, zoals door het instrument gegenereerd, en voorzien van een toelichting en voorstellen voor resultaatafspraken voor 2018.

Tijdens het overleg van de stuurgroep met lectoren in november 2017 zijn deze voorstellen vastgesteld.

Voor het zichtbaar maken van ambities en realisatie van de expertisecentra wordt het instrument valorisatiewiel gebruikt. De huidige resultaatafspraken geven voldoende inhoudelijke richting aan de meerjarenambitie. Dus ook in 2018 zullen de hierna genoemde resultaatafspraken gelden.

EV RESULTAATAFSPRAAK:
Elk lectoraat heeft in de kenniskring minimaal één lid dat werkzaam is in het werkveld en in samenwerking met één of meer docent-onderzoekers aan zijn/haar deskundigheidsbevordering werkt.

Het EV draagt niet actief bij aan het Avans-profielpunt Ondernemerschap, behoudens het aspect maatschappelijke relevantie
.

AVANSBREDE RESULTAATAFSPRAAK:

  • Score voor onderzoekend vermogen bij accreditatie opleidingen
     
  • Tevredenheid studenten (gemeten via Nationale Studenten Enquête)
     
  • Aantal studenten dat participeert in onderzoek.

De kern van de activiteiten en ambitie van het EV komt in deze categorie vanzelfsprekend tot uitdrukking: het samen met anderen binnen en buiten het expertisecentrum doen van wetenschappelijk deugdelijk onderzoek, daardoor docent-onderzoekers de gelegenheid biedend hun deskundigheidsbevordering (tot en met het doctoraat) te realiseren en de ontwikkelde kennis ter beschikking te stellen aan de diverse doelgroepen (schriftelijke publicaties en mondelinge presentaties in soorten en maten).

  • Docent-onderzoekers/kenniskringleden uit alle vier academies werken samen aan concrete projecten vanwege de relevantie vanuit de onderzoeksvraag.

  • Onderzoeksinitiatieven vanuit een EV-academie worden door de lectoraten opgepakt, tenzij dat beargumenteerd niet mogelijk is.

  • Elke docent-onderzoeker/kenniskringlid expliciteert wat hij/zij aan het werken binnen het EV heeft gehad voor het onderwijs en denkt hierover dus al na bij het formuleren van het onderzoeksvoorstel, inclusief de afstemming met de onderwijscommissie van de eigen opleiding/academie.

Dat laat onverlet dat de academies zelf de eigenaar van de diverse opleidingen zijn. Aan thema’s als leerroutes, onderwijsontwikkeling en psychosociale studentontwikkeling kunnen lectoraten alleen adviserend bijdragen, hetgeen zowel op inhoud als onderzoeksmethodologie gebeurt.

De focus op valorisatie loopt dus vooral via twee lijnen: de deskundigheidsbevordering van docenten en het creëren van leeromgevingen voor studenten.

EV RESULTAATAFSPRAAK:
Onderwijs en onderzoek werken binnen het EV écht samen en dat kan op diverse manieren zichtbaar worden:

  • Studenten uit alle vier academies studeren samen af, op een opdracht vanuit één of meer lectoraten.

Het EV heeft in de planperiode 2014 – 2018 de primaire focus gelegd bij de valorisatie richting het onderwijs.

EV RESULTAATAFSPRAAK:
Elk lectoraat heeft geaccepteerde paperpresentaties op een wetenschappelijk congres.

AVANSBREDE RESULTAATAFSPRAAK:
Gebruik van activiteiten en kennisproducten in het onderzoek van derden.

De economische categorieën (werkgelegenheid en start ups) binnen de Driver Vermarkten en Toepassen liggen niet in het primaire aandachtsgebied van het EV.

De gebruiks- en publicatiecategorie overlappen met eerdere drivers en categorieën: het EV draagt via het doen van wetenschappelijk deugdelijk onderzoek en via het dissemineren van kennis bij aan de behoeften vanuit beroepspraktijk en onderwijs.

Eén doelgroep die niet expliciet in het instrument is opgenomen wordt hier evenwel geëxpliciteerd: het kennisdomein.

Niet alleen haalt het EV de 'state of the art' kennis naar binnen, ze levert ook waarde terug aan de wetenschappelijke gemeenschap via de binnen het EV ontwikkelde kennis.

AVANSBREDE RESULTAATAFSPRAAK:
In 2018 wordt de tevredenheid van de opdrachtgevers/partners opnieuw gemeten aan de hand van het instrument ‘rondetafelgesprek door het CvB met EV-stakeholders’, als indicator van de erkenning door beroep en maatschappij.

Gezien de thematiek van het EV is het niet verbazingwekkend dat er vooral wordt samengewerkt met overheidsinstanties en daarvan afgeleide organisaties en dat het onderzoek de nodige maatschappelijke relevantie heeft.

En hetzelfde geldt voor het type opdrachten: Ook inhoudelijk ligt de prioriteit eerder bij maatschappelijke en overheidsdoelstellingen dan bij commerciële.

Immers, als de ander bereid is voor de inspanning te betalen, verwacht hij relevante uitkomsten te verkrijgen. Het EV is vervolgens niet eenkennig wie de beroepspraktijk representeert, een concrete opdrachtgever of een subsidiefonds ter realisatie van een onderdeel van de Nationale of Europese beleidsagenda.

Ook in 2018 is de financiële doelstelling van
€ 50.000,- per lectoraat opgenomen.

De aard van de samenwerking tussen het EV en de beroepspraktijk betreft nogal eens zowel onderzoek als daarop aansluitende consultancy. Bij de meeste lectoraten is de klanttevredenheid dermate groot dat de samenwerking wordt herhaald en verdiept, tot meer strategische en/of langetermijn relaties.

Binnen het EV wordt de relevantie van het uitgevoerde onderzoek voor de beroepspraktijk zeer belangrijk gevonden. Dit wordt sinds jaar en dag vertaald naar een financiële doelstelling.